tirsdag 15. september 2009

Arbeidsseier!

Først, gratulerer med dagen til alle rødgrønne velgere! For en fantastisk opplevelse, og for en fantastisk dag. Takk til alle som gjennom valgkampen har stått på for det rødgrønne flertallet med smått og stort; stått på stand, banket på dører, twitret og blogget, delt ut roser og ikke minst stemt på de rødgrønne partiene. Dette var en klar arbeidsseier, og en meget viktig seier!

Resultatet overrasket nok mange, deriblant meg. Det var en jevn valgkamp og i meningsmålingene vippet flertallet hele tiden. Det mest overraskende var nok likevel det dårlige resultatet til Venstre. Partiet viste en nedadgående tendens på meningsmålingene, men at de ville havne under sperregrensen så jeg ikke komme. Partiet led nok, som de andre mindre partiene, av at folk stemte på ”sin” statsminister, om det var Jens, Erna eller Siv, noe resultatene til SV, KrF og SP også viser.

Et uheldig resultat av dette ble at Vs andre kandidat i Akershus, Abid Raja, til tross for sin energiske valgkamp, ikke lyktes i å kapre en plass på stortinget. Til tross for de politiske uenighetene jeg har med han, så synes jeg det er synd. Han ville ha vært fin å ha på stortinget, men regner med å både se og høre mer fra hans side i årene fremover.

Jeg tror videre at stortinget ville hatt godt av å ha flere representanter med innvandrerbakgrunn enn én som det nå ser ut til at det vil bli. Aps Hadia Tajik ser ut til å være den eneste som vant et mandat og selv om jeg tror hun vil gjøre en glimrende jobb, for alle, så tror jeg stortinget og minoritetsbefolkningen ville hatt godt av å ha flere energiske representanter på stortinget. Det er en viktig verdi at stortinget representerer befolkningen generelt, og med ett mandat av 169 vil den ”etniske minoriteten” fortsatt være kraftig underrepresentert på stortinget. Det er dumt, synes nå jeg.

Men nå skal valgseieren nytes, og regjeringen må vise at de hundretusener av folk som har stemt på dem, ikke har gjort det forgjeves. Utfordringene står i kø og det blir spennende å følge regjeringen med et fornyet mandat – i fire nye år!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med bra valg, Kamil!

Bare en liten kommentar til at Venstres Abid Raja ikke fikk sikret seg en plass på stortinget.

Takk Gud! Jeg er så utrolig lei denne mannen! Og Abid, om du leser dette, kan du slutte og uttale deg på vegne av alle innvandrere! Vi er ingen homogen gruppe og jeg kjenner meg aldri igjen i dine uttalelser.

Bottom Buzzer sa...

Trist med Venstres tilbakegang, og trist at Abid Raja ikke fikk plass på Stortinget, men jeg gleder meg over Hadia Tajik selv om partiet er feil.

Fredrik Mellem sa...

Helt enormt!

Anonym sa...

Takk for interessant informasjon