fredag 4. januar 2008

Siste natt

Ja saa gaar det mot slutten av turen. Siste natt i Midtosten, og selv om jeg i og for seg har halvkjedet meg i Tel Aviv (misforstaa meg rett, det er en flott by), og jeg er klar for aa komme meg hjem, er det hele litt trist. 20 dager i Midtosten har kommet til veis ende. Jeg har hatt det bra. Veldig bra. Med saerlig den siste uken som et langt hoydepunkt. Petra, al-Aqsa moskeen, Jenin og Nablus var alle ubeskrivelig gode opplevelser. Skulle gjerne hatt to- tre ganger lengre ferie og vaert i alle disse byene og stedene i mye lengre tid, men saann er det naa en gang. Saerlig Damaskus og Syria har jeg daarlig samvittighet for. Foler jeg mer eller mindre har fornaermet byen og landet ved aa bare vaere der i tre dager. Samme gjelder Jerusalem, Vestbredden generelt og ikke minst Tel Aviv. Planen var jo aa besoke Haifa, men det ble det heller ikke noe av.

Er nodt til aa komme tilbake en gang i framtiden.

Inntrykket av Tel Aviv endret seg fra det noe lusne forsteinntrykket jeg beskrev i forrige blogg. Vel og merke var det mitt syn paa byen, og ikke folket, som endret seg. Folk er fortsatt uhoflige, ja naermest frekke, men det vokser paa deg, og du blir vant til det. Det er bare aa vaere like kort og uhoflig tilbake. Visstnok er israelere (joder?) kjent for aa vaere aerlige eller det man paa engelsk kaller straight forward og bryr seg ikke om hoflighet i motsetning til arabere (muslimer?) som er tilsynelatende hoflige men ikke nodvendigvis saa aerlige. Jeg velger den falske hofligheten anytime! Tel Aviv har egentlig nektet aa vise seg fra den beste siden for meg, for den sola jeg egentlig kom hit for aa faa i meg, har ikke vaert saa synlig. Det har vaert sol, men saa har det ogsaa regnet, kraftig, de to dognene jeg har vaert her. Men byen er utrolig pen. Hele byen, strandpromenaden, gatene, boulevardene, cafeene osv er alle rene og pene, og er en stor overgang fra de andre stedene jeg har vaert i Midtosten.

De helt fantastisk pene jentene Israel skulle ha aa by paa har jeg sett saa veldig mye til. Igjen, misforstaa meg rett, de er veldig pene her, men det er ikke akkurat paradis slik jeg ble forespeilet meg. Ei heller gaar alle med vaapen. Det er mange av dem, altsaa siviltkledde gutter og jenter som baerer en M16, men ikke saa veldig mange som jeg trodde. Visstnok gjor de det for de er soldater, eller under militaertjeneste. Hvorfor de baerer vaapenet sitt med seg har jeg faatt to forklaringer paa. Det forste, som er gitt meg fra en ikke-israeler, fordi det er 7 aars fengsel for aa miste vaapenet sitt, og enkel kost-nytte tenkning gjor at man baerer vaapenet med seg uansett hvor man gaar. Den andre forklaringen, som jeg fikk i gaar kveld, er at soldater ofte er et maal, og da er det greit aa ha vaapen. De to israelere som ble drept i Hebron var f.eks. soldater off duty.

Har i kveld vaert paa middag med med 1. sekretaeren ved den norske ambassaden (ja, jeg gir hele tittelen, for det er litt stas) paa et halvfancy sted, og det var veldig hyggelig. Naa sitter jeg egentlig og venter paa at klokken skal bli saa mye at jeg tar taxi til flyplassen og steller meg i security service koen. Har med meg en del materiale jeg egentlig skulle ha postet hjem til meg, men som jeg ikke fikk gjort (lat som jeg er), og som jeg er litt redd vil skape litt problemer. Vi faar se hva som skjer...

Er jeg klar for aa trekke noen konklusjoner etter tre uker i Midtosten? Neppe. Har jeg blitt noe klokere paa konflikten? Neppe. Ja, hodet mitt tenker sitt, men begge sider har gode argumenter og det er nesten umulig aa gi den ene rett uten aa gjore seg blind og dov for den andre siden. Konflikten har saa mange dimensjoner, saa mange nyanser at det for en utenforstaaende (som meg) er helt umulig aa se alle nyansene. Aa gjore slutt paa okkupasjonen, som virker som en plausibel god losning paa det hele, har sine kompliserte implikasjoner, for Israel vel aa merke, noe som maa tas i betraktning naar man tenker paa konflikten i Midtosten. Jeg skal ikke en gang prove aa forsvare Israels haandtering av situasjonen, men jeg forstaar at de ikke vil risikere aa vaere maal for rakettangrep ogsaa fra Vestbredden slik de i dag er fra Gaza ved aa overlate Vestbredden til Palestinske myndigheter. Saa kan man alltid innvende at Israel har satt seg selv i den situasjonen ved aa okkupere det omraade, men saann er det naa blitt en gang. Vanskelig. Veldig vanskelig. Og det er desverre ingen enkle losninger paa det lenger.

Naa venter ett dogn i Istanbul for jeg er hjemme. Gleder meg til en laaaaaang varm dusj, barbering og alt annet hjemreise innebaerer.

Ingen kommentarer: