torsdag 17. juli 2008

Utvisningsdirektoratet (UDI)

Det verserer mange historier om mitt arbeidssted Utlendingsdirektoratet (UDI) - og de grusomme folkene som jobber her, selv om jeg anser meg som en sympatisk person, men det skal det jaggu meg bli slutt på hvis FrP kommer i regjering. Da skal UDI bli virkelig ille.

FrPs innvandringstalsmann Per Willy Amundsen er i avisene i dag og foreslår strakstiltak som vil redusere dagens antall asylsøkere ned til en tiendedel. Hvordan det skal gjøres fremstår litt uklart. Hver dag kommer mellom 30-60 mennesker til landet ulovlig, og hvordan de skal demme opp for det i fremtiden har jeg ikke helt fått med meg. En restriktiv asylpolitikk og lukkede asylmottak er visst blant de nevnte strakstiltakene. Med tanke på at UDI høstet storm fra alle kanter da det ble satt opp telt for å huse de rekordhøye ankomstene, blir det spennende å se hvordan FrP regjering vil etablere lukkede asylmottak som "skal ha vaktfunksjoner og fysiske avsperringer, ikke ulikt fengsel" i følge Aftenposten.

Til neste år ser jeg for meg egne bonusordninger for UDI ansatte for antall avslag og kutt i lønn for innvilgede asylsøknader. Jeg ser for meg asylintervjuer hvor jeg begynner med å fortelle søkeren hvor håpløs situasjonen er for han, at han uansett ikke vil få bli uavhengig av asylgrunnene hans. De bryr vi oss rett og slett ikke om lenger, for nå gir Norge blanke i flyktningkonvensjonen, menneskerettighetserklæringen og alle andre internasjonale avtaler vi tidligere respekterte, men at han (eller hun) og jeg godt kan sitte på kontoret mitt og drikke kaffe og snakke om vær og vind, samtidig som vi finner flybilletter hjem igjen til han. Vel, Amundsen vil vel helst ha meg hjem igjen også, når jeg tenker meg om...

Happy times.

13 kommentarer:

Unknown sa...

"I tillegg til omveltningene i asylpolitikken vil Frp gjøre massive investeringer i norske veier, avgiftskutt og store forandringer i Kultur-Norge."

Flott..

Anonym sa...

Og igjen har FrP fått noen stemmer takket være berikere sluppet ut i fri dressur av destruktive sosialister i mangfoldsåret 2008

Kan du fatte og begripe? Under følger noen liker med hva som har skjedd i norge det siste DØGNET!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2564936.ece

http://www.gjengangeren.no/article/20080729/NYHETER/240622358

http://www.moss-avis.no/article/20080728/SISTENYTT/966163216

http://www.sognavis.no/Innenriks/article3683576.ece

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article673107.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=196969

http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen/article2087984.ece

Anonym sa...

Enda en som er voldtatt. Og enda en stemme til FrP. Kan du fatte og begripe?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2572283.ece

Kamil sa...

Kamerat Anonym, jeg skjønner at du synes det er helt naturlig at folk stemmer FrP fordi innvandrere gjør all mulig faenskap, men alle de linkene du har sendt meg viser til "personer med utenlandsk opprinnelse". Med andre ord, i teorien kunne disse menneskene være født og oppvokst i landet, som meg f.eks, og da er det lite FrP får gjort med det heller (annet enn strengere straffer, og det er de ikke alene om å kreve).
Men jeg fatter og begriper ikke hvordan enkeltmenneskers handling fører til at man stempler hele grupper av mennesker som uønsket. Jeg tror ikke du eller andre begynner å stemme KrF hvis det viser seg at flere voldtektsforbrytere er født utenfor ekteskapet eller noe slikt. Eller av det faktum at de aller fleste overgrepene, og voldsepisodene i byen skjer i alkoholrus. Det siste hadde til og med vært ganske logisk.

Anonym sa...

Jippe! Enda en stemme til FrP:

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2110501.ece

Anonym sa...

Jeg har ikke generalisert noen grupper, bare individer. Det at de alle har utenlandsk opprinnelse viser vel bare at denne "gruppen" står for flere lovbrudd? Eller det det noe som ikke tåler dagens lys? Det må være lov å peke på at en gruppe skiller seg mer ut enn en annen uten at du kaller meg generalist...

Men denne berikelsen som de rødgrønne så varmt snakker om... Hvor har det blitt av den? Norge er på god vei til å bli islamifisert. Det spinnville sosialstiske eksperimentet med å hente ufaglært arbeidskraft fra land som har en kultur som ikke er kompatibel med vår egen gir nå "resultater". Vi har 20% trygdede i dette landet hvorfor ikke starte med å få disse i arbeid. Det at innvandrere står for mesteparten av all kriminalitet (i prosent) er noe SSB også har klart å fremskaffe.

Kamil sa...

Påpek gjerne individer som utfører kriminelle handlinger, men med en gang du gleder deg over kriminelle handlinger begått av en med utenlandsk opprinnelse fordi det da vil gi Frp en stemme til, som går til valg på å begrense innvandringen, så må du regne med å bli kalt en generalist.

Det er nesten 100% korrelasjon mellom alkohol og voldsepisoder, uten at jeg ser verken deg eller FrP lange i mot alkholen?

Det er et velkjent faktum at "personer med utenlandsk opprinnelse" - en kategori vi visstnok aldri blir kvitt uavhengig av flere generasjoner i landet - er overrepresentert i kriminalstatistikken. Det tåler dagens lys, men slik grums som du forfekter stadig får fotfeste er jeg mer bekymret for.

Gi meg ett eksempel på at Norge er på "god vei" til å bli islamifisert?!?

Hvorfor så høy arbeidsledighet? Desverre er det flere enn deg som synes innvandrere ikke duger til noe og ikke ønsker dem som arbeidskraft og arbeidskollegaer. Har man ikke arbeid blir man nødt til å bruke velferdsstaten.

Og en liten presisjon: Verken mitt svar og ditt svar er den totale sannheten. Det er en god blanding, hvor jeg holder en knapp på mitt svar ifht. arbeidsledigheten.

Anonym sa...

Men jeg skjønner ikke hvorfor du angriper meg med dette da jeg er plassert godt på venstresiden i norsk politikk! Jeg bare poengterer at dessverre så mister vi stemmer til FrP hver gang slikt skjer. Vi må bli flinkere til å stille krav og føre en hardere linje overfor innvandrere enn det som er gjort idag. Jeg regner med at du er enig i at den innvandringspolitikken som har vært ført de siste 20-30 år har åpnet opp for at mange som spekulerer i å utnytte våre sosiale goder har klart det til det fulle. Det at man igjen skal stenge debatten ved å bli kalt innvandringsfientlig er bare lavmål.

Erkjenner du dette er det første skritt på vei til å løse koden og få svar på "kan du fatte og begripe". Du generaliserer faktisk alle FrP-velgere med din karakteristikk - da er du ikke ett gram bedre enn de som generaliserer alle innvandrere. Det å generalisere er en menneskelig svakhet ikke et politisk verktøy. Hvis du ikke forstår handlemønster til velgere har du tapt valgkampen før den har startet....

Kamil sa...

Nå kalte jeg deg aldri fremmedfiendtlig (eller noen andre), bare generalist, og det er selvsagt mulig at jeg i min iver går i samme felle.

Strengt tatt har jeg ikke kritisert FrP velgere, men FrP og Per Willy Amundsens uttalelser. Jeg ser også at det jeg har skrevet er skrevet med en meget bred tusj, og mangler mange nyanser.

Jeg forstår at reagerer med avsky når det blir begått ugjerninger, men jeg klarer ikke helt å fatte hvorfor den ugjerningen blir oppfatta som langt verre når det er en med "utenlandsk opprinnelse" som utfører den ugjerningen.

Jeg har aldri forsøkt å knekke noen koder, bare ironisert litt over hvor enkelt det er for FrP og legge vekk mange av våre internasjonale forpliktelser som gjør at vi fører den asyl og flyktningpolitikken som vi gjør.

Anonym sa...

Heisann. Her kommer det noen stemmer til rekende til Frp:

Politiet er tilbakeholdne med ytterligere informasjon. De vil heller ikke si noe om alder eller nasjonalitet på verken de drepte eller gjerningsmannen. Ifølge naboer skal personene som bor i huset, være av utenlandsk opprinnelse.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2593867.ece

Anonym sa...

oppps da, her kommer det noen flere på bakgrunn av hva som har skjedd bare det siste døgnet:

Mangfoldsåret står på ingen måte tilbake på den berikelsen vi får med vårt nye herrefolk:

Knivstakk etter kontantkort-krangel
Mannen som er siktet for knivstikkinga driver også en kiosk i Tromsø sentrum. Begge er av utenlandsk opprinnelse.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6184083

Ny bilulykke på riksvei 80
Sjåføren i den påkjørte bilen var kjørt avsted da politiet kom til stedet.
Politiet fikk senere tak i sjåføren, som var av utenlandsk opprinnelse, og derfor ikke kjente til norske regler ved trafikkulykker.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6183837

Ville ha mer medisin
En mann laget bråk på et tannlegekontor.
Politiet fikk melding ved 12.30-tida tirsdag om at en mann av utenlandsk opprinnelse hadde laget bråk på en tannlegeklinikk i Våler.
http://www.glomdalen.no/nyheter/article3728756.ece

Knivstikking på Torget
- En er tildels alvorlig skadet og er fraktet til sykehuset. Gjerningsmannen er pågrepet, noe skadet han også, og sendt til legebehandling, sier områdeleder i politiet Alf Arne Øvrevold til Radio Tromsø.
Han bekrefter at begge mennene er av utenlandsk opprinnelse, men er eller sparsommelig med opplsyningene på grunn av pågående etterforskning.
http://www.radiotromso.no/les/15386.html

Rømte fra fengselet med kleshenger
Fangen som rømte skal være av utenlandsk opprinnelse og ha sitt naturlige tilhold i Oslo.
http://www.hamar-dagblad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080819/HDNYHETER/841060422

Årets største kjøttbeslag
Mannen er en 21 år gammel asylsøker fra Irak og han har forklart at han egentlig ikke hadde planlagt å kjøre til Norge, men at han tok feil av veien.
http://www.nettavisen.no/innenriks/article2145614.ece

Gikk amok - knuste ruter
En asylsøker som hører til på asylmottak i Nord-Norge var på besøk hos venner på Notodden da han gikk amok natt til lørdag.
http://www.varden.no/article/20080816/NYHET/813672158

Anonym sa...

Ar det verserer mange historier om UDI og de "grusomme" folkene som jobber der har jeg faktisk full forståelse for. Jeg har venter (og venter...og...venter ) på svar på min manns søknad om familiegjenforening, og må derfor stadig ta kontakt med UDI, og etter hver telefonsamtale jeg har hatt med UDI blir jeg helt satt ut av den arrogansen og mangel på respekt jeg blir møtt med. Så her blir det enda en historie til.......

Rune sa...

Ditto. De ga kona mi et nokså rart avslag på hennes D-visumsøknad, og når jeg så forsøker å finne hvilken regel vi har oversett, så blir det bare mer og mer tydelig at UDI har et sett med skjulte rettningslinjer som ingen andre skal få vite noe om.

Da blir det temmelig umulig å planlegge. UDI og ambassaden sin totale mangel på konkret informasjon har til nå kostet meg 20000,- i reise og opphold. Penger ut av vinduet. I tillegg har jeg sett meg tvunget til å engasjere advokat, for jeg kjenner jeg blir temmlig agressiv når noen først later som de vet svaret på spørsmålet mitt, men fem minutter senere er det tydelig at de ikke har filla peiling og gjetter basert på den informasjonen som allerede ligger ute på web. D-visum gis kun i unntaksvise tilfeller heter det, men kan noen si hvilke unntak? Når jeg spurte advokaten min bare lo han og sa "det finnes ingen unntak!". Ah... En slik saksopplysning hadde vært fint å ha på _forhånd_.

Trikset til UDI med å ikke gi saken en saksbehandler før det har gått et halvt år er også elegant. Så jeg sitter igjen med dustene på opplysningstjenesten som vet langt mindre enn det jeg vet.