tirsdag 3. mars 2009

India, ikke India

Jeg hakke peiling!

Jeg har godtatt for lengst at enkelte hendelser i verden er for komplisert til at jeg klarer å ha en kvalifisert og bestemt mening om dem. Særlig så kort tid etter at de forekommer. Å ha det er enkelte ganger rett ut uklokt. Slik er det vel med terrorangrepet i Pakistan.

Det var derfor noe tragikomisk å titte på ”pakistanske” nettverk som Geo News og observere hvordan de hoppende på en stol fortalte om 4-5 klare bevis som visstnok pekte i retning av India. Jeg kan bare forestille meg hvordan stemningen var i indiske medier kort tid etter angrepene i Mumbai (som var flerhundre ganger større i omfang).

Selv har jeg en teori om kineserne. Alle snakker om CIA, ISI, RAW eller Mossad, men ingen snakker om kinesernes etterretningstjeneste. En stor stat med interesser i regionen kan umulig ta skade av at India og Pakistan fortsetter å ha det betent seg i mellom.

Fra spøk til alvor.

Det skjer som alltid mye i regionen for tiden. Angrepet i Mumbai er jo godt kjent, og etter våpenhvilene i Gaza har også Sri Lankas knusing av LTTE og den humanitære krisen fått sin rettmessige plass i mediene og ikke minst i vår bevissthet. Bangladesh opplever også sin andel av problemer i disse dager.

Det er en interessant ramme; Sri Lankas landslag i cricket angrepet på pakistansk jord. Sikkerhetsglipp av dimensjoner og svært pinlig for regjeringen. Med mine politiske preferanser det en fryd å se regjeringsrepresentanter vri seg unna spørsmål knyttet sikkerheten og det voksende kravet; Guvernøren i Punjab provinsens hode.

Jeg har forståelse for regjeringens behov for å rette fingeren mot en gammel fiende. Men gamle ringrever som Lashkare Tayba – samme gjeng som sto bak angrepene i Mumbai, Taliban eller CIA for den saks skyld kan aldri utelukkes.

Men, for alt vi vet – så langt – så var det bare gærne ”Cricket VM i Pakistan 2011” motstandere.

4 kommentarer:

Shoaib sa...

Gode poenger Kamil, jeg blir litt matt av hele saken faktisk.

Anonym sa...

"CIA for den saks skyld kan aldri utelukkes."

Det er vel noe søkt. Akkurat som med RAW. Pakistan har hittil vært (i) en State of Denial når det gjelder terrorens sanne opphavsmenn.

I den grad konspirasjonsteorier som dette sirkulerer, forblir terroren uoppklart. Konsekvensene ser man i ukentlige selvmordsaksjoner som rammer uskyldige sivile. Det har naturligvis ingenting med RAW eller CIA å gjøre.

Unknown sa...

Hei Kamil, ikke direkte relatert til denne teksten...men

din sammenlikning av den pakistanske regjerings håndtering av Swat saken og Sametinget tok jeg som et humoristisk innslag(når vi diksuterte dette sist, uansett hvor seriøst du mente det)

din holdning om at "ja ja, de har jo sagt i hundre år at Pakistan vil ende opp som et lappeteppe av mange smånasjoner, men det har ikke skjedd" ser jeg bare på som naivitet, men samtidig forstår jeg din patriotisme

Den siste tid har vist at fienden ligger ikke over grensen, men finnes allerede på innsiden

Hvem skal beskyldes nå?

Min venn, det er kanskje på tide å stå opp....

Samir

Kamil sa...

Sammenligningen med Sametinget var nok for enkel, og du har helt rett i at hendelsene de siste årene viser at fienden er like mye innenfor grensen som utenfor.

Det er ganske dystert det som foregår i det område. På den ene siden blir regjeringen lagt under press fra USA til å kjøre en hardere profil mot "Taliban", samtidig som regjeringen er under press fra disse til ikke å samarbeide med USA. Tøff balansegang.

Jeg tror fortsatt at Pakistan vil komme seg gjennom disse harde tider,som et samlet nasjon, selv om fienden befinner seg i landet.

Men det er flere land som må innse at fienden ikke nødvendigvis er på den andre siden av grensen, men innenfor landet, og ikke bare Pakistan.