mandag 14. mai 2007

kommunepolitikk

Som kommunepolitiker blir man fra tid til annen - av både venner og ukjente- stilt til ansvar for manglende handling i kommunen. Det være seg innenfor skolesektoren, kollektivtilbudet eller barnehageplasser. I dag hadde jeg en slik samtale, og de - som meg - blir like paffe hver gang det går opp for oss hvor lite jeg som kommunepolitiker egentlig har å si for byens utvikling. Ikke fordi jeg er lat, men fordi kommunen ikke lenger er en kommune slik den bør være. Kommunepolitikernes makt er redusert til kun å bestemme hvem som skal bestemme, og knapt nok det.

Kanskje er det nettopp den folkeopplysninga jeg blir betalt for gjennom mitt honorar fra bystyret - videregående voksenopplæring for venner og ukjente over min manglende makt...?

Det var jammen ikke derfor jeg begynte med politikk.

Ingen kommentarer: